vineri, 16 decembrie 2011

Avantajele Internetului

Dacă pînă acum cîtva timp, cine ştia să navigheze pe internet sau - mai mult - avea o pagină web era considerat ca fiind modern sau în pas cu “moda”, acum, cine nu îndeplineşte aceste două condiţii, mai ales dacă are o afacere, poate considera că a pierdut deja foarte mulţi clienţi. Nu cred că este cazul să insistăm prea mult pe istoria internetului avînd în vedere imensa cantitate de informaţii apărută pe această temă.În România, în acest moment, cumpăraturile efectuate prin intermediul internetului deţin încă o pondere scăzută. Internetul, însă, începe sa devină o tendinţă, un obicei în comunicare şi informare. Statisticile din 2003 cu privire la numărul de utilizatori de internet din România aduceau în prim plan o cifră impresionantă: 1,2 milioane de utilizatori. Făcînd un calcul simplu se poate observa că la nivelul unui judeţ, numărul utilizatorilor de internet era în medie de circa 28,5 mii de persoane. Iar astea sînt cifrele din 2003. Putem vorbi de o piaţa demnă de a fi luată în seamă de către furnizorii de produse şi servicii.În 2005, pe Statistici.ro, liderul site-urilor de monitorizare a utilizărilor şi utilizatorilor de internet din România, de la 1 mai 2005 pînă la 17 mai 2005 s-au înregistrat 8.779.845 de vizitatori unici şi 42.327.648 de afişări pentru cele 9.000 de site-uri înscrise în sistem. Cred că cifrele vorbesc de la sine despre amploarea fenomenului...Deja Internetul nu mai este un moft. Nici un agent economic nu-şi poate permite să ignore aproape 9 milioane de oameni care vizitează acest spaţiu virtual în numai 2 săptămîni. De la faza de documentare şi schimb de informaţii, românii au trecut încet-încet la utilizarea pur practică a spaţiului web începînd să facă cumpărături, plăţi on-line şi să stabilească legături de afaceri. Deja web-ul este luat cu adevărat în serios, căpătînd amploarea şi dimensiunile unei pieţe reale, chiar dacă această piaţă nu este dezvoltată pe măsura potenţialului său. Dimensiunile astronomice căpătate de „fenomenul internet” au la bază mai multe motivaţii. Dezvoltarea pieţei virtuale în ritm exponenţial a avut loc natural, odată cu dezvoltarea şi adaptarea sistemelor şi mecanismelor de piaţă la nivel de domeniu. De ce oare peste cinci sute de mii de români navighează zilnic Internetul? Ce îi face pe aceşti oameni să-şi piardă ore întregi stînd în faţa calculatorului? În prima fază a fost vorba de informaţii. Acum este mult mai mult. Avem de-a face cu internet banking, cu rezervări on-line, cu magazine virtuale şi cu licitaţii publice virtuale. Practic, cam tot ce s-a putut face pe internet s-a făcut şi se va face. De ceva timp au apărut şi shopping-ul comandat prin internet, ca să nu mai spunem de administrarea conturilor bancare sau de plata utilităţilor. O parte din viaţa noastră s-a transferat pe această reţea gigantică de calculatoare şi ne-am obişnuit atît de mult cu „reţeaua” încît pentru unii a devenit dependenţă.Ei, dar totuşi unde sînt banii?Voi trece în revistă, pe scurt, cam toate punctele forte ale internetului pentru a sublinia pe unde intră şi pe unde ies banii din internet pentru că, nu-i aşa, totul trebuie să aibă un suport material şi o bază de resurse.Cumpărături pe internet Conform unei publicaţii economice, vînzările on-line au explodat în România anului 2004. Dacă în 2003 totalul vînzărilor on-line se situa undeva în jurul cifrei de patru-cinci milioane euro, în 2004 avem de-a face cu aproape 15 milioane euro tranzacţionate on-line. O pătrime din această sumă a fost cheltuită de cumpărătorii de pe internet în perioada sărbătorilor dintre ani. „Cea mai mare parte a plăţilor nu se efectuează însă electronic, majoritatea magazinelor virtuale pretextînd comisioanele mari practicate de bănci. Aceasta situaţie se va schimba în perioada următoare, în care volumele realizate prin tranzacţii electronice vor obliga instituţiile bancare să privească aceasta zonă cu mai mult interes”, apreciază Vlad Stan, directorul general la smartbuy.ro Cu toate acesta, specialiştii apreciază că este vorba doar de început. În afară de magazinele virtuale, site-urile de firmă generează vînzări, chiar dacă acestea nu au loc on-line, care de multe ori au valori mult mai mari decît cele ale produselor vîndute deja tradiţional pe internet. Estimările pentru anul 2005 sînt uluitoare. În condiţiile în care se păstrează ritmul de creştere de pînă acum, se discută de aproape 50 de milioane de dolari tranzacţionaţi pe internet într-un scop sau altul.Site-uri româneştiÎn ultimii doi ani, românii au cumpărat domenii (sau adrese) web în valoare de aproape jumătate de milion de euro. Acest aspect este un alt indicator al interesului acordat de către români faţă de internet şi mai înseamnă şi intenţia şi scopul fiecăruia de a avea cel puţin o pagină de internet, fie că avem de-a face cu o firmă, fie cu o persoană fizică.
Deja pe piaţa românească de IT au apărut tranzacţii între actorii principali şi acesta este un semn de dezvoltare al domeniului, chiar dacă sumele implicate nu au fost foarte mari. Printre cei care s-u remarcat în ultima perioadă în tranzaţiile cu site-uri se cuvine să amintim de „NetBridge Investments” (care în ultimii 2 ani a făcut 4 achiziţii de site-uri) şi „Neogen” (care a achiziţionat 6 site-uri). Achiziţiile de site-uri reprezintă o altă afacere care se poate face pe internet. Conform directorului general „NetBridge Investments”, domnul Orlando Nicoară, „un site care să valoreze in jur de 5.000 de euro trebuie sa fie curat din punctul de vedere al designului şi al programării, eventual sa fie poziţionat pe o nişă şi să aibă cel puţin 1.000 de vizitatori pe zi”. Domnul Nicoară subliniază faptul că foarte importantă este dedicarea celui care se ocupă de site şi dorinta acestuia de a ajunge cu site-ul cît mai sus în piaţă. Domnul Călin Fusu, director general la „Neogen” apreciază că nu există prea multe site-uri interesante care să merite a fi achiziţionate.Un site, pentru a fi valoros şi pentru a putea avea o cota pe piaţă şi posibilitatea de a fi tranzacţionat, trebuie să aibă în primul rînd un grup ţintă foarte bine conturat, un design clar, un conţinut calitativ şi obiectiv actualizat permanent, un minim de 1.000-1.500 de vizitatori unici pe zi din cadrul grupului său ţintă. Banii în cazul tranzacţiilor cu site-uri vin în primul rînd din publicitatea on-line, însă există şi alte surse de venit cum ar fi , hosting-ul sau găzduirea site-urilor, e-comerce sau magazine virtuale. Site-uri de firmăPentru o societate comercială, a nu avea un site pe internet astăzi este ca şi cum nu ar avea nume. Aducîndu-ne aminte de cifrele de trafic şi utilizatori prezentate mai sus, ne cuprind fiorii gîndindu-ne la ce pierderi generează lipsa unui site web pentru o firmă. Cu toate acestea, firmele româneşti încă nu conştientizează importanţa acestui aspect, tratîndu-l cu oarecare superficialitate. Multă lume a rămas la mentalitatea anilor ’90. Cu toate astea, toţi căutăm clienţi şi informaţii. Şi nu vorbim de societăţi mici care poate nu-şi permit (cu toate că o simplă pagină de internet nu e chiar un capăt de ţară), ci de giganţi ai economiei, care nu au nici măcar o amărîtă de pagină web. Sute de foste întreprinderi de stat care aşteaptă cu mîinile întinse să vină cineva să le cumpere, să le privatizeze şi să le dea de lucru, în condiţiile în care o simplă pagină de internet i-ar putea ajuta să spună în toată lumea cel puţin că există. Nu mai vorbim de situaţia în care ar avea un site, în adevăratul sens al cuvîntului. Una peste alta, la fel ca în multe domenii de la noi, este nevoie mai întîi de o schimbare de optică cu privire la internet şi posibilităţile acestuia. O firmă care vinde produse ce implică intreţinere şi service va avea atît prezentarea produselor sale, cît şi o secţiune care va conţine informaţii detaliate despre serviciile de service, punctele de service şi datele de contact. O companie ale cărei acţiuni sînt tranzacţionate la Bursă trebuie să conţină informaţii la zi despre valoarea acţiunilor sau orice date importante pentru acţionarii/investitorii săi. Cea mai importantă componentă a investiţiei într-un site de firmă o reprezintă aspectele utilităţii şi funcţionalităţii acestuia. În caz contrar, în loc să genereze venituri, va genera probleme de imagine sau de altă natură. Un site web al unei companii trebuie să ofere vizitatorilor şi clienţilor săi informaţii foarte clare şi bine structurate, înglobate într-un design prietenos, elegant şi reprezentativ, să pună la dispoziţia acestora o serie de instrumente şi facilităţi on-line.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu